Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.06.2009 16:37 - Краят на една спонтанна идея - началото на нещо голямо!
Автор: pach Категория: Лични дневници   
Прочетен: 9767 Коментари: 3 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
По обективни и най-вече субективни причини тук не съм писал повече от година. Обективните причини се свеждат до „липса на време”, а субективните – мързел...
Но забелязах, че въпреки липсата на постинги тук, имам подкрепата на някой блогъри, чрез включването на тези страници в „избрано”, както и ежемесечните посещения на една жена в мойто блогово пространство. Искам да се извиня на temenuga , като посветя следващите няколко постинга тук на нея. Тази непозната жена която е също блогърка (а дали е непозната!?!) не се отказа въпреки всичко да ме подкрепя постоянно, чрез свойте постоянни поглеждания в моя блог.
Точно нейната подкрепа,макар и задочна, ме накара да намеря време и да довърша започнатото...този „репортаж” в блоговото пространство.

Благодаря ти  temenuga !!!
  Всъщност краят на този „репортаж” за сега се отлага, въпреки съпротивата на официалните институции в нашата страна...Но за това в „темата” както се казва.   И така , някой ако си мислят, че работата по самолета Миг-17ПФ борд №22, за чието начало на въстановяването може да си припомните тук http://pach.blog.bg/drugi/2008/03/19/prezidenta-na-rb-za-sega-ne-znae-zapochnahme-i-bez-nego.174431, като експонат от музейната сбирка в музея на авиацията на България е стигнала „до под кривата круша” – много се лъже. Работата по този самолет отдавна приключи и той гордо заема челно място на самият вход на музея. Но както се казва – подред, макар и със задна дата.   В предишният постиг ви дадох информация за началото на работата по него , която продължи през следващите дни от месец март и април (2008г.), тъй като сформираната група от доброволци имаше идея , да е готов за Деня на авиацията и космонавтиката – 12 април. Няма да уточнявам как ни валя , мръзнахме , после пък се пържихме и пекохме – всичко това си бяха капризи на пролетното време. Ще оставя снимките да говорят за работата ни...    image Това е демонтираната катапултна седалка , надлежно измита и оставена да съхне на слабото пролетно слънце.    image Докато работата продължава – ентусиаст (бивш оръжейник) демонтира лафета с оръдието.    image След което се направи маскиране с вестници и полагането на бордният номер.Вижда се и вече боядисаният в черен цвят (като основа на следващият) , китваният по-рано радиопрозрачен обтекател на радара    image Докато се чудим как и откъде да намери свестни гуми...
image  В „украсяването” на самолета се включва с направата на последната кокарда и единствената ни дама...  
image Която дава „финалните акорди” на едномесечно издирване както на цветовете, така и съдържанието и точните места, на които се полагат всички служебни надписи и маркировки.

image Както споменах – гуми трудно ще намерим, та временно самолета е качен на крикове...  
image И други подобни приспособления, които да издържат тежестта му – все пак той си има и двигател (за разлика от някой други експонати). Започва вече да придобива автентичният си вид и цвят, когато е служел на родното небе.
image  А ние – последните останали до стъмване, си правим снимка след поредната работна неделя.  
image Мнозина вече си спомнят как изглеждаше кабината преди...  
image ...и нейните уреди.  
image Ето какъв вид придоби след нашата намеса.  
image Почти е като „истинска”.  
image И от към десният борд...  
image ...и от левия.  (
image И как няма да изглежда добре, като бе надлежно боядисвана и измивана,няколко пъти, преди да се монтират приборните табла...  
image И дойде денят в който самолета стъпил на сравнително нови гуми, трябваше да бъде придвижен към фундамента, който предварително бе излят на входа ( виж предишният постинг).  
image След като бе раздвижен с камиона, любезно ни предоставен от съседната въртолетна авиобаза , все пак техниците (от резерва) предпочетоха да го избутат на ръка, в стремежа си по стар навик, да са прецизни при обслужването му.  
image След което бе подготвен за „издигане” вече с помощта на кран.Фундамента вече очаква както самолета, така и теракотените плочки – поредното дарение от наш приятел.
image Но наетият кран се оказа слаб, за да гарантира сигурното поставяне на мястото му...  
image В същият ден на настоятелната молба отправена от служителите в музея към директора на КЦМ (комбината за цветни метали в близост), бе срочно предоставен по-мощен кран, който успешно се справи със задачата.  
image Специални благодарности за директора на КЦМ,който не поиска нищо в замяна на услугата с крана. Последна проверка на окачването и започва натягането на сапаните...  
image Самолета не само, че е повдигнат ...  
image ...но и е държан, докато се заварят стойките за колесниците към фундамента.
image  Все пак това са над десет тона...  
image Последва освобождаване на крана и подготовка за довършителните работи, както по фундамента, така и по самият експонат.    image В очакване на групата в ранна утрин.  
image Към 9 часа вече кипи усилена работа на мястото.  
image И работата сякаш няма край.  
image Но трябва да се довърши всичко, което може. Удобен начин български пилот изтребител („Байко” е един от доброволците), отблизо да се „запознае” с образци на по-стара техника...
image  „Хайде, да не ви подхващам с чука – времето отново се разваля!” -по навик ни "задейства" този авиотехник, също доброволец в нашата иначе технически неграмотна група.  
image „Лелее, колко са криви допълнителните външни резервоари!Да не са ги хвърляли вместо бомби!?!!!”  
image Но това не ни плаши – бързо в хангара, че почва да вали!  
image Самолета все повече заприличва на експонат...вярното куче вече го пази.  
image Мдаааа, обаче в хангара освен, че вали, е и студено – все пак е края на март!  
image Но въпреки това се започва едно яко изчукване и китване, все едно е автомобил.  
image Докато стегне кита...  
image Вече ги бяхме боядисали, та започна сушенето им със сешуар. В този течащ от всякъде хангар на музея, се съхраняват някой ценни експонати, които чакат въстановяване и първият български самолет-реплика.Така се означават самолети съвременно построени с пълна индентичност на някога съществувалите.Обикновенно се пресъздават летящи копия на унищожени при различни обстоятелства оригинални самолети.Нашата първа реплика е на първият родно производство самолет (да, даааа и такова сме имали , при това в онези сурови години м/у двете световни войни...) ДАР-1.Името му „ДАР” е съкращение на Държавна Аеропланна Работилница от която след толкова години е на път да изчезне дори летището и – в с.Божурище. Но това е за друг постинг, така че да се върнем в музея...  
image Нанесени на и последните означения по люкчетата и антените.
И бордовите светлини вече са монтирани.  
  Тук вече е с окачените си допълнителни резервоари аimage фундамента е облицован с теракотата.  
image И започва общото и цялостно запечатване с прозрачен специален лак – все пак самолета никога повече няма да лети, а е изложен на атмосферните влияния.    image Последни усилия с лака, че „майстора-бояджия” се надиша с изпаренията и за малко да падне от стълбата...  
image Една снимка за спомен с част от бандата...   И така – дойде ДЕНЯТ .Успяхме въпреки недостига на пари (те никога не стигат) и въпреки студа, дъжда,слънцето и кучетата, да успеем да се справим с предварително пожеланият срок. Настъпи 11 април 2008 г.(по традиция ВВС почиват на самият празник – 12 април) и в музеят се бяха постарали да го отпразнуват по обичая.

image
Освен гости от съседната въртолетна база ...  
image Както и командващите с официалните лица за празника.  
image Бяха дошли и много летци-ветерани.  
image Кратка реч „дръпна” и нашият колега по доброволно положен труд , летец първи клас с „позивна” във форума – Байко.  
image Нашата група бе спомената и от директора на Музея на Авиацията (може би официален не го познахте – разгледайте пак работните снимки) полковника от резерва , пилот първи клас – Слави Павлов.

image Бяха положени венци от името на командването на ВВС , на паметниците в територията на музея.  
image И от наши представители, при възпоминателната плоча на един от многото въздушни герой – кап.Димитър Списаревски. Загинал след таран на американски бомбардировач наричан заради силната си огнева мощ - „летяща крепост”, защитавайки небето на София през Втората световна война.  
image След официалната част, ветераните побързаха да огледат въстановеният самолет отблизо.Да си видят подаръка от нашата група за празника.
image  И докато някой от нас даваха интервюта... Покрай празника, въстановеният самолет бе споменат и в няколко регионални медии.А централните излъчиха и кратки репортажи в новините си ... http://www.btv.bg/news/news_details.pcgi?cont_id=110979  
image Други вече обсъждаха в неформални разговори, продължаването на въстановителните работи в музея.  
image Защото никой от нас, никога няма да забрави сълзите в очите на пенсионираният пилот (в компанията на зам.директора на музея,полковник от резерва, пилот първи клас - Стефан Синев) , който последен е летял в служба на Отечеството, точно с този Мит-17ПФ – борд №22. Тази награда ни стигна ...дълбоко в сърцата...

image А тази снимка, само се опитва да пресъздаде емоциите у нас и ветераните...  
image Ето го и него – красавеца, който даде началото на нещо много хубаво и важно, както за Родината, така и за нас...   Един от нас, направи като част от дарението си за делото, тази емблема която всеки може да си закупи както от него , така и от мен, има я в наличност в Музея и един от моделистките магазини в София – този на ул.Кирил и Методи №88.От плат е и може да се пришие на тениска или яке , подобно на пилотските обозначения.Купувайки тази емблема, добивате правото да се чувствате един от нас и съпричастни макар и със скромна сума към тази идея. Стойносттана емблемата е 7 лв.

image Като парите събрани от нейната продажба са дарени за продължение на идеята... човека който я изработи, всъщност участва както с пари,труд и материали, и с този подарък.   Защото както вече се досещате, в музея има не малко експонати за въстановяване. image 
  Мда...почти щях да забравя! В следващите ни срещи на работната група, директора на музея, в една от почивките, при въстановяването на следващият самолет, ни направи една приятна изненада .  image До последно тези свидетелства за дарение, бяха пазени в тайна от нас, и връчени в неформална обстановка на всички заслужили ги.  image Но за следващите работи по въстановяването на експонати – в следващите постинги тук.
  Да се надявам, че ще намеря време и желание да продължа „репортажа”, както и да ви запозная покрай това дело със радостта, но и завистта на хората, липсата на подкрепа от държавните институции, че и нещо повече – постоянните пречки, създавани от пряко отговорните хора, на почти министерско ниво за музейте в България.Подкрепата от обикновенни хора, обичащи своята страна и история, но и активната съпротива на уважавани от мнозина хора, на ключови постове в областта на музейте.А защо, ще разберете ако продължите да следите репортажа от "мястото на събитието"... Но както се досещате, това нас не би ни спряло въпреки всичко !!! Ето и банковата сметка за тези които желаят да направят парични преводи: BG 10 UNCR 966 031 070 524 11
BIC код UNCRBGSF
Юни Кредит Банк
  Благодарим предварително!!!   Аааа...и хора винаги ни трябват...който иска да положи доброволен труд, дори и да не е технически грамотен, работа за две ръце винаги се намира!!!
:-)    :-)    :-)    :-)    :-)    :-)    :-)    :-) 


Тагове:   музей,


Гласувай:
2



1. benra - страхотна
17.06.2009 17:00
работа сте свършили.Поздрави!
цитирай
2. pin777 - Браво момчета !
17.06.2009 21:07
Историята трябва да се пази не само на книги.
цитирай
3. malkiatprintz - Поздравления, Пач :)
18.06.2009 01:43
"Ubi concordia, ibi victoria" – където има съгласие, там има и победа :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: pach
Категория: Лични дневници
Прочетен: 224921
Постинги: 21
Коментари: 125
Гласове: 1715
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930